Tuesday, December 30, 2014

Alahan masa mengandung

Assalamualaikum dan salam rabu untuk semua....

Alhamdulillah hari ni kandungan saya masuk 8 minggu 1 hari...
Cukup-cukup 2 bulan 1 hari...


Saya nak citer pasal alahan dan perubahan yang dah dilalui selama 2 bulan ni...

MUAL DAN MUNTAH

Start rasa mual, loya dan nak muntah-muntah ni masa kandungan masuk 7 minggu...
Orang putih cakap morning sickness..
Tapi saya ni bukan setakat morning...tak tentu masa..
Kalu pagi yang paling teruk time gosok gigi...dia punya sakit masa nak muntah tu memang dasyat..
Pagi kalau muntah keluar sket je...kadang-kadang keluar air je.
Tapi sakit yang tak tahan tu...sakit sebab ada tekanan dari perut...
Nak boleh stop uwek-uwek tu sampai keluar air mata dulu...
Malam lepas makan dia start pening dan loya....
Selera makan memang menaik masa 2 bulan pertama....
Saya tak ajar sangat makan asam-asam/ jeruk takut effect pada baby...

 
KERAP BUANG AIR KECIK

Masa awal pregnant, tak kerap sangat saya buang air kecil...
Tapi sejak kandungan dah cecah 2 bulan, subuh hari jadi agak kerap jugak gi toilet...
Maybe saya banyak minum air kut kalau  nak compare sebelum mengandung..
Dulu susah sangat nak minum air, lebih-lebih lagi air masak...
Kalau minum air boleh habis segelas pun time lepas makan tengahari..
Waktu lain nak habis satu gelas sangatlah susah...

Sekarang tidak lagi...air masak selalu ada kat sebelah tempat tidor...
Kat ofis pun memang rajin cari air masak...sebab tu kerap buang air kut..
Tak kisahlah asalkan saya sihat, baby sihat dan my urine tak kotor...
Sebab tu kena minum air masak banyak-banyak....:)
 
JERAWAT
 
Oh..ini adalah masalah utama saya masa pregnant..
Jerawat naik menjadi-jadi kat muka terutama kat bawah pipi...
Amboi dia punya naik tak pernah-pernah jadi macam ni...
Tak taulah kenapa...tapi kalau apa yang saya baca mungkin disebabkan perubahan hormon..
Malas nak fikir sangat..buat 'dont nor' je lah..
Kalau fikir sangat nanti saya stress...betul tak...
Yang penting saya cuci muka tiap-tiap hari...
 
GANGGUAN EMOSI

Saya akui sejak awal mengandung, emosi saya sangat mudah terganggu...
Rasa nak marah orang..rasa geram kat orang, rasa mudah tersinggung...
Orang yang paling teruk kena tempias adalah husband sendiri..
Ada la jugak saya ni kuat merajuk..
Kalau dulu boleh je temankan tgk tv sekarang sy selalu tido awl, letak atas bantal je lena terus
Saya tidor takde masalah pun...lena takde effect lansung...
Banyakkan bersabar layan kerenah isteri mu ini sampai baby selamat lahir...

Rasanya itu jelah kut perubahan-perubahan utama yang saya alami selama mengandung 2 bulan ni...ada lagi lah sket-sket tapi tak ketara sangat kut...rasanya setiap orang berbeza kut...ada yang takde alahan lansung...ada orang sampai ke akhir mengandung pun masih lagi alami alahan...tapi itu semua orang kata cabaran dan nikmat masa mengandung....wassalam....(^_^)
 
 
 
 
 
 
 
 

3 comments:

  1. SELAMAT TAHUN BARU MASNI.. hehehe apapun semoga masni diberikan kekuatan. Banyak2 sabar ye.... betul la lain org lain ragam.. semua tak sama yg pasti masni dah merasa :)

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah za. terima kasih. :)

    ReplyDelete